Spektrum autyzmu - ASD - diagnoza psychologiczna
W Polsce diagnozowanie zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) opiera się na międzynarodowych klasyfikacjach medycznych.
Elżbieta Prucnal-Tumasz
8/9/20243 min read


Wczesna i rzetelna diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) odgrywa kluczową rolę w rozwoju dziecka. Dzięki niej rodzice i specjaliści mogą lepiej rozumieć potrzeby młodego człowieka i zaplanować odpowiednie formy wsparcia.
Obowiązujące klasyfikacje diagnostyczne
W Polsce przy stawianiu oficjalnych diagnoz medycznych (np. przez lekarzy psychiatrów dzieci i młodzieży) obowiązującym systemem klasyfikacji jest ICD (Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych, International Classification of Diseases). Obecnie w Polsce nadal stosuje się ICD-10, w której wyróżnia się m.in. autyzm dziecięcy (F84.0), autyzm atypowy (F84.1) czy zespół Aspergera (F84.5). Światowa Organizacja Zdrowia wprowadziła jednak ICD-11, gdzie wszystkie wcześniejsze kategorie zastąpiono jednym pojęciem – zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD). Polska, podobnie jak inne kraje członkowskie WHO, ma pięcioletni okres przejściowy na wdrożenie tej klasyfikacji (2022–2027).
Podobne zmiany wprowadziło już wcześniej DSM-5 (Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne), rezygnując z oddzielnych kategorii i przyjmując termin „ASD”. DSM-5 (klasyfikacja Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego) bywa używana pomocniczo przez psychologów i psychiatrów – zwłaszcza w literaturze naukowej i badaniach – ale w Polsce nie ma statusu oficjalnej klasyfikacji i nie jest podstawą do dokumentacji medycznej czy orzeczeń.
Jak wygląda diagnoza w Polsce?
Proces diagnostyczny w kierunku ASD jest wieloetapowy i opiera się na współpracy różnych specjalistów:
Pierwszy kontakt – rodzice lub opiekunowie, zauważając niepokojące zachowania (np. brak kontaktu wzrokowego, trudności w komunikacji, stereotypowe zachowania), zgłaszają się do pediatry, psychiatry dziecięcego lub psychologa.
Wywiad kliniczny– specjalista zbiera szczegółowe informacje o rozwoju dziecka, jego funkcjonowaniu społecznym, komunikacji i zachowaniach.
Obserwacja dziecka – zarówno w gabinecie, jak i na podstawie informacji z domu czy szkoły/przedszkola.
Testy diagnostyczne – stosuje się standaryzowane narzędzia, m.in..:
ASRS® (Autism Spectrum Rating Scales) – kwestionariusze dla rodziców i nauczycieli dzieci w wieku 2–18 lat. Pozwalają ocenić trudności w komunikacji, relacjach społecznych, uwagę i zachowania charakterystyczne dla ASD. ASRS opiera się na kryteriach DSM i umożliwia szybkie uchwycenie objawów, które mogą wskazywać na potrzebę pogłębionej diagnozy.
ADI-R (Autism Diagnostic Interview-Revised) – pogłębiony, strukturalizowany wywiad z rodzicami. Ocenia historię rozwoju dziecka i obecne objawy. Uznawany za element „złotego standardu” w diagnostyce ASD.
ADOS-2 (Autism Diagnostic Observation Schedule – Second Edition) – częściowo ustrukturyzowany protokół obserwacji, w którym dziecko uczestniczy w zadaniach prowokujących istotne dla diagnozy zachowania społeczne i komunikacyjne. Uznawany za najważniejsze narzędzie w diagnozie ASD, stosowane na całym świecie.
Konsultacje dodatkowe – w razie potrzeby wykonuje się badania neurologiczne, logopedyczne czy genetyczne, aby wykluczyć inne przyczyny obserwowanych trudności.
Kto stawia diagnozę?
W Polsce oficjalną diagnozę ASD wydaje lekarz – najczęściej psychiatra dziecięcy – w oparciu o całościową ocenę oraz wyniki badań psychologicznych i logopedycznych.
W procesie biorą udział również:
psycholodzy (prowadzący testy, wywiady, obserwacje),
logopedzi (oceniający rozwój mowy i komunikacji),
pedagodzy specjalni i inni specjaliści wspierający.
Wyniki diagnozy stanowią podstawę do uzyskania orzeczeń (np. o potrzebie kształcenia specjalnego czy o niepełnosprawności), które dają dziecku i rodzinie prawo do wsparcia edukacyjnego, terapeutycznego i socjalnego.
ADOS-2 – zalety i ograniczenia
ADOS-2, mimo że uznawany za złoty standard, nie jest narzędziem doskonałym. Jego zalety to:
możliwość stosowania u dzieci, młodzieży i dorosłych,
standaryzacja i moduły dopasowane do wieku,
bezpośrednia obserwacja interakcji.
Wyzwania związane z jego stosowaniem to:
wysoki koszt szkolenia i samego testu,
czasochłonność badania,
ryzyko subiektywności w interpretacji.
Dlatego ADOS-2 zawsze powinien być używany w połączeniu z innymi metodami, np. ASRS czy ADI-R, aby zapewnić pełny obraz funkcjonowania dziecka.
Dlaczego diagnoza jest tak ważna?
Wczesne rozpoznanie ASD umożliwia:
lepsze dostosowanie edukacji i terapii do potrzeb dziecka,
wsparcie rodziców w codziennym wychowaniu,
zrozumienie mocnych stron i trudności dziecka,
możliwość uzyskania pomocy instytucjonalnej i finansowej.
Źródło [1], [2]: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego sp. z o. o.
Opracowanie: Mowa o psychologii Elżbieta Prucnal-Tumasz
Psycholog / Certyfikowany diagnosta ADOS-2/ Psychotraumatolog
Moje biuro:
55-100 Trzebnica,
ul.
Kontakt:
e-mail:
tel.:

